Педагогічна практика


Практика з основ природознавства та краєзнавства 

група П - 21

(08.06 - 14.06.2022 року)

5 день 14.06.2022р.
Завдання:
1. Характеристика луків своєї місцевості(рослинний і тваринний світ луків, пристосування до умов існуваня).
2. Презентація результатів проходження практики (гербарій, щоденник спостережень за погодою, звіт) зустріч в Zoom, надіслати електронний варіант

4 день 13.06.2022р.
Завдання:
1. Охарактеризувати  типи лісів, рослинний та тваринний світ лісу пристосування до умов існування.(повідомлення)
2. Типи грунтів лісу та його склад.(повідомлення або презентація)
3. Оформлення гербарію.
Зразок підпису



3 день 10.06.2022р.
Завдання:
1. Ознайомлення з водоймами місцевості, рослинним та тваринним світом водойм (можна у вигляді відео, презентації, повідомлення)  
2. Дати характеристику одній з річок України (за власним вибором)

2 день 09.06.2022р.
Завдання:
1. Спостереження за природою(жива, нежива природа: рослини, тварини, стан водойм та грунти)
 своєї області (або місця де зараз  перебуваєте) у вигляді повідомлення або презентації.
2.Дати характеристику 5 видам декоративних рослин (на вибір).
3. Квітник та його створення (Створити  план оформлення квіткової ділянки за власним вибором).

1 день 08.06.2022р.
Завдання:
1. Збирання рослин для гербарію
2.  Передбачення погоди за народним календарем
3. Орієнтування на місцевості

Практика "Пробні уроки  і заняття"

П - 31

Дизайн і технології 

Теми уроків 

(за альбомом-посібником "Маленький трудівничок" Л. Роговської)


09.03.2022

1. Лукіна Д. 1 кл. Виготовлення сюжетної композиції. "Кучерявий баранець"
2. Маслак С. 2 кл. Робота з кольровим папером. Летить мій вітрильник.
3. Наріжна К. 3 кл. Вишивка на сітчастому полотні. Техніка безпеки при роботі з голкою.
4. Пономаренко Г. 4 кл. Паперово-цукеркові квіти. Букет з "Чупа-чупсів"
5. Солодовніченко О. 3 кл. Вишивка на сітчастому полотні. Техніка безпеки при роботі з голкою.
16.03.2022

1. Завада.Є. 3 кл. Робота із столовими серветками. виконання ірису із паперових сервето за зразком.
2. Ситнік Н. 1 кл. Виготовлення сюжетної аплікації. Великодні писанки.
3. Шевцова А. 2 кл.  Пришиваємо гудзики. Робота з голкою та нитками.
4. Шило А. 3 кл. Робота із столовими серветками. виконання ірису із паперових сервето за зразком.
5. Юшка В. 4 кл.  Рухома іграшка "Кучерява вівця"

23.03.2022

1. Божко І. 1кл.  Ліплення з пластиліну. "Смачна грушка"
2. Семененко Д. 2кл. Робота з ножицями. Рюкзак
3. Субботіна А. 3 кл. Виготовлення сувеніру браслета-сердечка із бісеру за зразком.
4. Уварова Ю.4 кл. Іграшка - підвіска "Курочка-чубарочка"
5. Халепа О. 3 кл. Виготовлення сувеніру браслета-сердечка із бісеру за зразком.

30.03.2022
1. Бака Ю. 3 кл.  Виготовлення бджілки трудівнички за зразком
2. Шевченко А. 2 кл. Робота з кольоровим папером та ватними дисками. "Котики - воркотики - це вербовий цвіт".



ПАМ’ЯТКА

практиканту з підготовки до уроку

1.     Визначте заздалегідь тему свого уроку, точно визначте матеріал підручника до цього уроку, його місце у системі уроків з теми.

2.     Вивчить методичну літературу по темі уроку.

3.     Відвідайте 1-2 уроки, які передують вашому; спостерігайте і фіксуйте хід уроку, роботу учнів, методику і організаційну роботу вчителя: питання, завдання, дії вчителя і учнів, відповіді, ставлення учнів до роботи, до вчителя, один до одного, виконання завдань уроку, труднощі, які виникають в самостійній роботі. Продумайте взаємозв’язки вашого уроку з попередніми і наступними.

4.     Визначте мету уроку, його тип та структуру і основні етапи.

5.     Продумайте шляхи реалізації дидактичних принципів.

6.     Розробіть зміст уроку. Відберіть матеріал і визначте методи і прийоми навчання на кожному етапі уроку. Сформулюйте завдання і питання учням.

7.     Продумайте організаційну структуру і розподіліть навчальний час на всі етапи уроку.

8.     Передбачте чергування різних видів роботи дітей, складного і нескладного матеріалу, правильне співвідношення між роботою під керівництвом учителя і самостійною роботою учнів.

9.     Використайте по можливості прийоми диференціації навчальної роботи, а також елементи проблемного навчання.

10.                        Включіть фізкультхвилинки, якщо потрібно – вправи цікавого розвивального характеру, дидактичні ігри тощо.

11.                        Розподіліть навчальний час на окремі етапи уроку в відповідності з цілями і змістом роботи.

12.                        Підготуйте дидактичний і наочний матеріал до уроків, ТЗН, продумайте місце і методику його використання, оформлення записів учнів у зошитах, а також записів вчителя на дошці.

13.                        Оформіть розгорнутий план-конспект уроку.


Зразок написання плану-конспекту уроку

План-конспект

пробного уроку з ________________

Дата проведення:

Клас:

Тема:

Мета уроку: формування (очікуваний результат) предметних компетентностей: ознайомити із… навчити… актуалізувати… систематизувати… узагальнити… розвивати… тощо (тобто те саме, що вчителі завжди писали у традиційній меті уроку);

Формування ключових компетентностей:

-        уміння вчитися: формувати навички, розвивати або вдосконалювати вміння тощо)…

-         комунікативної: …

-         інформаційної: …

-        здоров’язбережувальної: …

-        соціальної/громадянської: …

-        загальнокультурної: … тощо (лише ті, що РЕАЛЬНО формуються на уроці!)

Тип уроку:

Обладнання (дидактичні, технічні засоби навчання):

 

Хід уроку:

Структура особистісно зорієнтованого уроку

І. Мотиваційний етап (мотивація, орієнтація).

Структурні компоненти:

-         забезпечення емоційної готовності до уроку

-         актуалізація суб’єктного досвіду

-         актуалізація опорних знань

-         повідомлення теми уроку

Види робіт: кольоровий настрій, обмін побажаннями, незакінчене речення, асоціювання, передбачення тощо.

 

ІІ. Цілепокладання. Етап цілевизначення і планування.

Структурні компоненти:

-         визначення разом з учнями мети уроку

-         формулювання цілей планування роботи

-         передбачення очікуваних результатів

Види робіт:

-         позначення у загальному переліку особистісно значущих цілей

-         доповнення загального переліку власними цілями

-         обговорення цілей із сусідом по парті, в групі, класі

-         ознайомлення з планом роботи, запропонованим учителем

-         самостійне планування роботи

-         узгодження плану роботи із сусідом по парті, у групі, класі

 

ІІІ. Цілереалізація. Етап опрацювання навчального матеріалу.

Структурні компоненти:

-         організація учнів на здобуття знань

-         залучення до продуктивної діяльності

-         керування поліфункціональним спілкуванням

Методи, прийоми і технології: мозковий штурм, акваріум, мозаїка, ПРЕС, змагання груп, «шість капелюхів мислення», укладання таблиць, спільний проект, знайди помилку та ін.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

 Структурні компоненти:

-         аналіз результатів (чого я навчився на уроці?), способів їх досягнення (що робив? із чого починав? які дії здійснив? як міркував?) та почуттів (що зацікавило, здивувало? у чому я змінився?

-         стимулювання позитивної навчальної мотивації

-         домашнє завдання, його інструктаж.

 Методи, прийоми і технології: вільне письмо, заповнення відповідних карток, ведення «папок успіху», сенкан та ін.

 

 

Конспект перевірили, до уроку допустили:

Вчитель:                   /Р. І. Тітова/

Методист:                 /Л.В.Гажа/


Орієнтовна схема аналізу уроку « Я досліджую світ »

1.     Тип уроку.

2.     Мета і завдання уроку. Відповідність типу дидактичній меті, віку учнів, складність і новизна виучуваного матеріалу.

3.     Обладнання уроку (для вчителя, для учнів), відповідність його меті, завданням, змісту уроку.

4.     Готовність класу до уроку.

5.     Структура уроку: основні етапи уроку, доцільність розподілу часу між окремими етапами уроку, перехід від однієї частини уроку до іншої.

6.     Оцінка змісту навчального матеріалу. Відповідність матеріалу уроку програмі та підручнику, віку учнів, досягненням науки. Аналіз науковості теоретичних положень. Виховні можливості навчального матеріалу: ідейна насиченість, можливість вирішення завдань морального та естетичного виховання; зв’язок з місцевим матеріалом, життєвим досвідом.

7.     Методи, прийоми, засоби навчання, використані на уроках. Які принципи навчання найбільш реалізовані на уроці? Відповідність методів і методичних прийомів особливостям змісту, типу, меті уроку та віку дітей. Прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці. Керівна роль учителя в процесі самостійної роботи учнів. Доцільність використання наочних посібників та технічних засобів навчання. Обсяг, доступність, міра складності.

8.     Методи перевірки знань і умінь учнів. Які методи застосовувалися? Які види перевірки мали місце на уроці?  (Фронтальне, індивідуальне, поточне, тематичне, атестаційне). Характер оцінки знань учнів. Місце прийомів заохочення учнів до вивчення матеріалу через оцінку.

9.     Діяльність учителя: володіння матеріалом, культура мовлення, стиль спілкування з класом, зацікавленість роботою, артистичність.

10.            Діяльність учнів: зацікавленість роботою, самостійність, активність, дисциплінованість.

11.            Дотримання гігієнічних правил, умови підтримки працездатності учнів на уроці.

12.            Загальні висновки про урок. Рівень досягнення мети. Якість знань (повнота, глибина, осмисленість), сформованість умінь і навичок. Як реалізована розвиваюча мета уроку? Як проявлявся творчий підхід учителя до уроку? Недоліки уроку і помилки учителя.

13.            Пропозиції і рекомендації.

 

 

14.04.2021

ВШ - 31

Пробні уроки і заняття

1. Висоцька Т.  1Б Тема. З Днем народження, Динозаврику! (виготовлення листівки з паперу)

2. Гриценко В.  4Б Тема. Екскурсія. Ознайомлення з видами людської діяльності.

3. Кирилюк С. 1А  Тема. З Днем народження, Динозаврику! (виготовлення листівки з паперу)

4. Кудряшов Д. 3А Тема.  Виготовлення сувеніру. "Подарунок до Великодня"

13.04.2021

Т - 31

Пробні уроки і заняття

1. Белобородова А. 5Б Тема. Проєкт "Декоративні квіти". Зєднання деталей композиції.

2. Зайцев Д. 5А. Тема. Проєкт "Декоративні квіти". Зєднання деталей композиції.

3. Іванова А. 9 Тема. Проєкт "Нове життя старим речам". Технологічний процес виготовлення деталей виробу.

07.04.2021

ВШ - 31 

Пробні уроки і заняття

1. Ляхова Ю.  1-Б Тема. Зі святом весни! (виготовлення квітки за шаблоном)

2. Плющ І. 4-Б Тема. Папє-маше (опорядження тарілочки)

3. Присталенко Д. 1-А Тема Зі святом весни! (виготовлення квітки за шаблоном)

4. Просяник Д. 3-А Тема. Оригамі. "Курчатка із сюрпризом"


24.03.2021

ВШ - 31

Пробні уроки і заняття

1. Злидень О.  1-Б. Тема. Смачна груша (пластилін)

2. Ковальова В. 4-Б. Тема. Папє-маше

3. Кофанова К. 1-А. Тема. Смачна груша (пластилін)

4. Кохан М. 3-А. Тема. Аплікація з паперу "Кульбабки"


23.03. 2021

Т-31

Пробні уроки і заняття

1. Белобородова А.  5 А.  Тема. Проєктування та виготовлення декоративних квітів.

2. Ванда А.  8 Б. Тема. Сталь як матеріал хімічного походження. Вплив на здоров я та екологію

3. Іванова А. 5 А. Тема. Технологічна послідовність виготовлення декоративних квітів.


ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА, СОЦІАЛЬНА ТА ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА, ПРИРОДНИЧА ОСВІТНІ ГАЛУЗІ

 «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ

Пояснювальна записка 

 Зазначені освітні галузі можуть реалізовуватись окремими предметами або в інтегрованому курсі за різними видами інтеграції (тематична, процесуальна, міжгалузева; в межах однієї галузі; на інтегрованих уроках, під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності) за активного використання міжпредметних зв’язків, організації різних форм взаємодії учнів. Для розв'язання учнями практичних завдань у життєвих ситуаціях залучаються навчальні результати з інших освітніх галузей.

Метою навчальної програми «Я досліджую світ» є особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв'язувати практичні задачі.

Досягнення поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань:

˗       формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення зв'язків і залежностей в природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров'я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки);

˗       виховання активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам'ятних дат і подій;

˗       розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;

˗       створення умов для самовираження учнів у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості.

Тематичну основу курсу складають змістові лінії, які визначені Державним стандартом початкової освіти і охоплюють складники названих вище галузей в їх інтегрованій суті, а саме:

«Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка);

«Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім'ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);

«Людина в суспільстві» (громадянські права та обов'язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);

«Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв);

«Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв'язок об'єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля).

Типова навчальна програма дає змогу вчителеві самостійно обирати й формувати інтегрований та автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, добирати дидактичний інструментарій, орієнтуючись на індивідуальні пізнавальні запити і можливості учнів (рівень навченості, актуальні стани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та емоційно-вольового розвитку). Особливого значення у дидактико-методичній організації навчання надається його зв'язку з життям, з практикою застосування здобутих уявлень, знань, навичок поведінки в життєвих ситуаціях. Обмеженість відповідного досвіду учнів потребує постійного залучення й аналізу їхніх вражень, чуттєвої опори на результати дослідження об'єктів і явищ навколишнього світу.

Педагогічна стратегія, яка опиралась на наслідувальні механізми у розвитку пізнавальних процесів молодших школярів, і передбачала пріоритетне використання зразків, алгоритмів, поетапного контролю й корекції, збагачується полісенсорним підходом, що зумовлює дослідницьку поведінку учнів, сприйняття ними властивостей і якостей предметів і явищ природного і соціального оточення, спрямовуються у сферу пошукової діяльності.

На основі Типової програми вчитель може створювати різні варіанти інтегрованої програми за таким алгоритмом:

˗        визначення цілей навчання;

˗        створення картки понять з інших предметів (асоціативної павутинки, курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей);

˗        структурування програми за темами;

˗        вибір діяльності учнів, яка забезпечить інтегроване навчання;

˗        розроблення показників досягнення очікуваних результатів.

Можливі засоби інтеграції в процесі реалізації програми «Я досліджую світ» передбачають включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, як от:

˗        дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);

˗        дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого призначене?);

˗        дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно – наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення).

1 клас 

Очікувані результати навчання

здобувачів освіти

Зміст навчання

Людина

усвідомлює людину як частину природи і суспільства, її відмінності від інших живих істот;

розповідає про себе, називає адресу проживання; складає словесний портрет «Який (яка) Я», «Чим відрізняюсь від інших», «Що я вмію», «Чого хочу навчитись»;

володіє найпростішими гігієнічними навичками, навичками самообслуговування;

описує можливі ризики для життя і здоров'я вдома, у школі, на вулиці; розуміє переваги акуратності, доброзичливості, чесності;

досліджує свій організм

Людина – частина природи і суспільства. Пізнання себе, своїх можливостей; місце проживання, безпечна поведінка вдома і на вулиці.

Органи чуття. Турбота про органи тіла, гігієнічні навички. Спостереження в довкіллі. Організація досліджень.

Людина серед людей

цікавиться минулим своєї сім’ї;

розрізнює минуле, сучасне, майбутнє (було – є – буде);

знає склад сім’ї, імена членів сім’ї, де працюють батьки, хто вони за професією;

знає, хто працює в школі;

має уявлення про свої обов’язки як школяра, правила поведінки на уроці, на перерві;

доречно вживає слова етикету (вітання, прохання, прощання, звертання, подяки, вибачення); доброзичливо спілкується з іншими в спільній діяльності;

розрізняє вчинки, дає їм оцінку з погляду моральності;

має уявлення про необхідність доброзичливого і уважного ставлення до старших;

використовує правила культурної поведінки в громадських місцях, що ґрунтуються на врахуванні інтересів інших

Сім’я, школа. Поведінка в сім’ї, школі, громадських місцях. Моральні норми. Навички співжиття і співпраці

Стандарти поведінки в суспільстві. Поведінка в громадських місцях (транспорті, на вулиці, в храмі, в театрі, в бібліотеці). Моральні якості (доброзичливість, правдомовність, щирість, подільчивість). Спостереження в довкіллі. Організація досліджень. Розв’язання ситуацій морального вибору.

Людина в суспільстві

знає назву країни, її столицю;

має уявлення про зміст символів держави (прапор, герб, гімн, українська мова), історичні пам'ятки свого краю;

виявляє зв’язки між людьми в суспільстві (хто про кого дбає, значення праці людей для добробуту  країни;

орієнтується у найближчому просторі;

долучається до корисних справ громади

 

Громадянські права та обов'язки як члена суспільства. Пізнання історії свого краю, символів держави. Спостереження в довкіллі. Організація досліджень.

Людина і світ

має уявлення про різноманітність людей у світі, називає деякі країни; усвідомлює необхідність доброзичливого ставлення до інших країн та народів, цікавиться відповідною інформацією;

наводить приклади виробів, які допомагають людині в побуті, приклади винаходів людства

 

Толерантне ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів, які проживають в Україні та за її межами.

Досліди, спостереження в природі.

Рукотворні тіла, матеріали та їх властивості.

Винаходи людства та їх вплив на життєдіяльність людини.

Людина і природа

розпізнає тіла неживої і живої природи, рукотворні об'єкти;

розуміє значення сонячного світла і тепла на Землі; має уявлення про повітря, воду, ґрунт, їх властивості, про різноманітність живих організмів,

розповідає про добові та сезонні зміни в природі, усвідомлює причини їх повторюваності;

групує об’єкти природи за однією ознакою;

встановлює найпростіші взаємозв'язки в живій і неживій природі, між живими організмами і навколишнім середовищем, між природними умовами та господарською діяльністю людей;

розуміє цінність природи для життя людей, залежність якості життя людей від стану навколишнього середовища;

обирає у найближчому оточенні те, що цікаво дослідити;

досліджує обєкти природи, використовуючи доступне обладнання (лупу, термометр, компас, лінійку тощо);

використовує різні джерела для пошуку інформації про довкілля;

розпізнає рукотворні тіла у найближчому оточенні;

називає матеріали (деревина, гума, папір, метал тощо), з яких виготовляють рукотворні тіла;

 дотримується правил поведінки в природі, та пояснює їх іншим;

бере посильну участь в природоохоронній діяльності

Що належить до природи.

Жива і нежива природа.

Сонце і його вплив на живу і неживу природу.

Спостереження за рослинами, тваринами, явищами природи та діяльністю людей у різні пори року.

Дослідження властивостей тіл природи.

Рукотворні тіла, матеріали та їх властивості.

Винаходи людства та їх вплив на життєдіяльність людини.

Охорона і збереження природи.


2 клас

Очікувані результати навчання

здобувачів освіти

Зміст навчання

Людина

розповідає про себе та інших, висловлює свої вподобання;

описує себе, свій характер, захоплення, що відрізняють від інших;

розпізнає та описує небезпеку вдома або в школі;

ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки;

пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі;

визначає здорові та шкідливі звички, правила догляду за органами тіла; досліджує зміни, що відбуваються;

досліджує позитивні і негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки;

досліджує зміни, що відбуваються з людиною

Пізнання себе, своїх можливостей, здорова і безпечна поведінка.

Частини тіла людини та їх функції. Турбота про здоров’я. Організація досліджень.

 

Людина серед людей

пояснює, що може робити в сім’ї, серед однолітків, в школі; дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших;

доречно вживає слова чемності;

надає допомогу, коли просять та звертаються по неї;

висловлює оцінні судження щодо вчинку, події, явищ;

добирає докази до своїх висновків;

не порушує права інших дітей, виявляє і засуджує вчинки, які ображають або принижують інших;

співпрацює в групах для досягнення спільних цілей

Стандарти поведінки в суспільстві. Моральні норми. Навички співжиття і співпраці.

 

Людина в суспільстві

розпізнає державні символи України, шанобливо ставиться до них;

розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб;

розпитує старших про минуле, бере активну участь у спільних заходах державного значення;

дотримується встановлених правил поведінки під час державних свят, класних, шкільних і громадських заходів

Громадянські права та обов’язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, і символів держави. Внесок українців у світові досягнення.

Славетні українці. Спостереження в довкіллі. Організація досліджень.

Людина і світ

має уявлення про різноманітність людей у світі, називає деякі країни; усвідомлює необхідність толерантного ставлення до інших країн і народів, цікавиться відповідною інформацією; виявляє інтерес до інформації про інші країни і народи;

на конкретних прикладах доводить важливість взаємозв’язків і взаємодії між країнами;

виявляє доброзичливе ставлення до людей інших національностей, до їхніх культур і звичаїв

 

Толерантне ставлення до різноманітності культур, звичаїв. Внесок українців у світові досягнення.

Історичні події. Видатні історичні постаті. Розв’язання ситуацій морального вибору.

Людина і природа

має уявлення про форму Землі, вплив Сонця на сезонні явища в природі, причини змін пір року;

називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року, умови вирощування рослин;

наводить приклади зв’язку людини і природи;

розпізнає зміни в живій та неживій природі; органи рослин; тварин різних груп;

розрізняє форми земної поверхні;

класифікує за певними ознаками рослини і тварин своєї місцевості, тіла неживої природи;

визначає мету досліження, обирає послідовність дій і обладнання для його виконання;

виконує дослідницькі завдання: досліджує властивості повітря, води, ґрунту, гірські породи, рослини своєї місцевості; вимірює температуру повітря, води; спостерігає за тваринами, добовими і сезонними змінами у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень;

фіксує результати досліджень доступними способами і робить висновки;

дізнається про природу, використовуючи різні джерела інформації;

застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях;

наводить приклади виробів, які допомагають людині у побуті; розповідає про використання матеріалів на основі їх властивостей; знаходить інформацію про найважливіші винаходи людства, використовуючи різноманітні джерела;

робить висновок: природа потребує охорони;

бере посильну участь в природоохоронній діяльності.

Повітря. Вода. Водойми рідного краю. Форми земної поверхні. Гірські породи. Ґрунт, його властивості і значення.

Будова і різноманітність рослин. Умови вирощування рослин.

Тварини дикі та свійські. Спостереження за тваринами.

Земля та її форма. Обертання Землі. Рік. Місяць. Доба.

Вплив Сонця на сезонні явища в природі

Пори року та їх ознаки. Особливості життя рослин та тварин у різні пори року.

Спостереження за добовими і сезонним змінами у природі. Охорона природи. Зв'язок людини і природи. Червона книга України.

Рукотворні тіла та матеріали, їх властивості.

Використання рукотворних матеріалів у побуті.

Винаходи людства та їх вплив на життєдіяльність людини.

Немає коментарів:

Дописати коментар