Нова українська школа (НУШ)

19.12.2021р.
Освітній потенціал гри з LEGO.











https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf


Порадник длч вчителя


Тема. Зміст освіти. Освітні галузі
Мета. активізувати творчий потенціал студентів;
 - стимулювати бажання студентів впроваджувати нові методи і прийоми при проходженні практики;
- удосконалити знання, уміння і навички в організації різних видів педагогічної діяльності;
- переконати  у необхідності змін в освітньому процесі для гармонійного розвитку дітей.
  1. Повідомлення теми, мети, завдань
Притча: Все у твоїх руках
Дуже давно в стародавньому місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здібний із них якось задумався: “Чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?”
Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика й сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки й учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
– Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?
Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини.
Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:
– Все у твоїх руках
        На плечах вчителя початкових класів завжди лежить особлива місія: закладання ключових та предметних компетентностей, фундамент духовних цінностей, формування пізнавальної активності. У руках вчителя початкових класів «дитяча душа», яку потрібно любити, розвивати, виховувати. Наша держава постійно перебуває у стані реформ, і от одна з них торкнулася освіти. Її мета – створити школу, у якій дітям буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті.
            І зараз з впровадженням концепції «Нова українська школа», 
     Державного стандарту початкової загальної освіти (2018) перед вчителем початкових класів висуваються нові вимоги, нові умови здійснення освітнього процесу.        Сьогодні ми з вами продовжимо ознайомлюватися з державним стандартом поговоримо про зміст освіти, ключові компетентності, підходи до навчання, про сучасний освітній процес в початковій школі. спробуємо скласти рекламу сучасному вчителеві,
1.З’ясування очікувань учасників. Вправа «Пісочний годинник».
Перед вами знаходиться зображення пісочного годинника. Пропоную кожному записати на своєму стікері кількома словами очікування від заняття і прикріпити його на «годиннику».
2. Інформаційне повідомлення «Ключові компетентності  НУШ. Міждисциплінарна інтеграція».
Ключові зміни школи стосуються:
а) підходів до навчання (увага акцентується на набутті учнями компетентностей – динамічної комбінації знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися. Тобто ставиться завдання сформувати ядро знань, на яке будуть накладатись уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам у професійному та приватному житті. Спільними для всіх компетентностей є так звані наскрізні вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
3. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
4. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
5. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
6. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
7. Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
8. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
9. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Крім того, передбачається реалізація діяльнісного підходу до навчання); 
б) змісту освіти (НУШ пропонує впровадження інтегрованого навчання, пізнання світу таким же чином, як всі ми живемо – міждисциплінарним способом. Інтегроване навчання покликане підвищити здатність учнів проникати в суть речей і логічно пов’язувати воєдино окремі явища для формування цілісного світогляду і комплексного розуміння всіх явищ і процесів у їх динаміці та взаємозв’язку, приймати рішення, критично і творчо мислити і синтезувати знання за межами дисциплін, прогнозувати процеси. Таким чином здійснюється спроба переходу від калейдоскопічної до мозаїчної системи освіти, яка дає можливість показати цілісну, неймовірно красиву і гармонійну, складну і чарівну картину нашого Всесвіту так, щоб весь він вмістився на долоні учня і був для нього таким простим і зрозмілим, ніби він і є та сила, яка створила його).
Із введенням інтегрованого навчання вчитель отримує виклик – навчитися навчати по-новому, бути не лише лектором або тьютором (організатором, наставником, консультантом), а й повноцінним членом дослідницької команди, менеджером (управлінцем) навчального процесу та фасилітатором (людиною, яка забезпечує успішну групову комунікацію). А для цього педагог повинен стати втіленням креативності, розвинути свої творчі здібності, які раніше обмежувалися стандартом одного предмету, до здатності продукувати принципово нові ідеї, зв’язувати різні шматочки свого досвіду і синтезувати щось нове.
Педагоги, навіть досконало вивчивши теорію, хвилюються щодо вдалого її втілення у повсякденну практику. Чи відповідатимуть вони образу особистості вчителя, яку вимагає НУШ?
3.     Вправа «Правила та антиправила  креативності».
Учасники об’єднуються у 2 групи. Перша група формулюює 5 золотих правил креативності, друга – створює 5 антиправил креативності. Матеріали закріплюються на дошку та озвучуються представниками груп.

Правила креативності
Антиправила креативності
Читайте літературу, що не має відношення до вашої професії.
Намагайтеся виконувати все за зразком. Це збереже ваші енергетичні ресурси.
Заведіть щоденник з цікавими ідеями.
Не витрачайте час на ознайомлення з літературою, що не стосується вашого фаху.
Спробуйте себе у малій прозі.
Користуйтеся тільки тими методами та формами, що перевірені досвідом.
Дозвольте собі творити  – малюйте,  ліпіть, шийте, склеюйте тощо.
Розвивайтеся у чомусь одному, не витрачайте сили на нове, поки не довели до досконалості старе.
Займіться фізичними практиками – вони мають позитивний вплив на творче мислення.
У жодному разі не порушуйте правил, адже вони створені на основі досвіду.
4.     Робота в групах «Педагогічне моделювання».
1 група
1)         Скласти рекламу «Сучасний учитель початкових класів» за опорними реченнями та за допомогою малюнків.
2)         Представити результати роботи групи, зачитавши текст реклами.

2.    група.
1.         Опрацювати додатковий матеріал.
2.         Створити фішбоун «Сучасний освітній процес в початковій школі».
3.         Представити результати роботи групи.


Матеріали для 1 групи
1)         Скласти рекламу «Сучасний учитель початкових класів» за опорними реченнями, за допомогою малюнків.
2)         Представити результати роботи групи, зачитавши текст реклами.
Реклама  (лат. reclamare — «поновлювати крик, знову кричати, кликати, голосно заперечувати») — спеціальна інформація про осіб чи продукцію, що розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого чи опосередкованого одержання прибутку.
       Відповідно до законодавства України реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
       Реклама справедливо визначається як частина загальнолюдської культури.
Опорні речення:
-         Сьогодні модно… Престижно… Стильно…
-         Підтримка інтелектуального розвитку протягом всього життя
-         Формується повноцінна навичка самовдосконалення…
-         Це розвиток твоєї особистості…
-         Відчуваєш потребу у саморозвитку…
-         Це твій духовний розвиток….
-         Розвиток естетичного смаку…
-         Знайомство з взірцями української та світової педагогіки..
-         Потужний заряд духовної енергії…
-         Формування здатності до самореалізації…
-         Зустрічі та знайомство з цікавими людьми..
-         Формування умінь сприймати, розуміти, аналізувати різні життєві ситуації;
-         Це здатність розвинути себе як особистість…
-         розвиток творчості …
- Виховання потреби в систематичному читанні як засобові пізнання світу, самопізнання, загальнокультурного розвитку
Матеріали для 2 групи
1.         Опрацювати додатковий матеріал.
2.         Створити фішбоун «Сучасний освітній процес в початковій школі».
3.         Представити результати роботи групи.

«Фішбоун» - у перекладі  означає «риб’ячий кістяк». В «голові» цього кістяка - проблема, що розглядається. На самому кістяку є верхні й нижні кісточки. На верхніх відзначають причини виникнення досліджуваної проблеми (завдання, які потрібно виконати). Напроти верхніх кісточок розташовуються нижні, на яких виписують факти (підтверджують наявність сформульованих причин) або способи реалізації завдань. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова або фрази, що відбивають суть, факти.  Висновок (результат) по досліджуваному питанню – в «хвості».

 гармонійний розвиток дитини
ВИСНОВОК

;
Причини (завдання)
Способи реалізації

5.     .Складання глосарію:
Компетентнісний підхід –
Ключові компетентності -
Освітнє розвивальне середовище –
Технологія навчання (виховання) –
Мета початкової освіти –
Компетентності вчителя –

6.     Державний  Стандарту початкової освіти ґрунтується на таких принципах:

  1. Презумпція талановитості дитини. Забезпечення рівного доступу до освіти, заборона будь-яких форм дискримінації. Не допускатиметься відокремлення дітей на підставі попереднього відбору на індивідуальному, груповому та інституційному рівнях.
  2. Цінність дитинства. Відповідність освітніх вимог віковим особливостям дитини, визнання прав дитини на навчання через діяльність, зокрема і гру.
  3. Радість пізнання. Організація пізнавального процесу, яка приноситиме радість дитині, обмеження обсягу домашніх завдань для збільшення часу на рухову активність і творчість дитини. Широке використання в освітньому процесі дослідницької та проектної діяльності.
  4. Розвиток особистості. Замість «навченої безпорадності» – плекання самостійності та незалежного мислення. Підтримка з боку вчителя/ вчительки розвиватиме у дітей самоповагу та впевненість у собі.
  5. Здоров’я. Формування здорового способу життя і створення умов для фізичного й психоемоційного розвитку, що надзвичайно важливо для дітей молодшого шкільного віку.
  6. Безпека. Створення атмосфери довіри і взаємоповаги. Перетворення школи на безпечне місце, де немає насильства і цькування.

7.      У стандарті визначено загальні та обов‘язкові результати навчання за 9 галузями:
         мовно-літературною
         математичною
         природничою
         технологічною
         інформатичною
         соціальною і здоров’язбережувальною
         фізкультурною
         громадянською та історичною
         мистецькою
-         8. Інформаційне повідомлення «Теорія поколінь та Нова українська школа»
Американський історик Вільям Штраус і демограф Ніл Хоув вивчали соціальний феномен – конфлікт поколінь і дійшли висновку, що кожні 20 років відбувається зміна поколінь людей, схильних розділяти особливий набір переконань, стосунків, цінностей і моделей поведінки, оскільки вони росли в однакових історичних умовах. Історичні події формують покоління в дитинстві і молодості; потім, будучи батьками і лідерами у середньому віці і в старості, покоління формують історію. У період в 100 років кожне п’яте покоління повторює перше, проте у ХХІ сторіччі актуальними є особливості трьох поколінь, які називаються Ікс, Ігрек і Зет.
Покоління X. Відмінною рисою представників цього покоління є те, що вони скептично ставляться до усього, що їх оточує, тому й розраховують виключно на свої сили. Одночасно вони надзвичайно активні, з великою потребою дарувати свою любов оточуючим, давати своїм дітям те, що не отримали від власних батьків. І хоча ікси схильні до депресій, внутрішніх переживань, емоційної нестабільності, однак самопізнання та саморозвиток залишаються для них першою необхідністю, тож їм притаманне альтернативне мислення, вони гнучкі, здатні змінюватися. Основною їхньою метою є наполеглива праця та досягнення індивідуального успіху.

Покоління Y. Це покоління, яке обожнює навчання, і воно для ігриків стає легкодоступним на різних курсах, інтернет-ресурсах. Вчителі шкіл і викладачі спеціальної освіти, більшість з яких дотримуються застарілих методик, вже не викликають у них довіри. Ігрики, які бачили, як їхні батьки з вищими освітами вимушені були йти торгувати на базар або робити щось схоже, розчарувалися в офіційній освіті. Їх більше приваблює саморозвиток, а самореалізація і кар’єрне зростання виходять на перший план. Від роботи, яку вони обирають за пристрастю, ігрики очікують значних результатів, тому й викладаються на повну. Представники цього покоління мають досить позитивне мислення, вірять у те, що життя прекрасне і різноманітне, а всі люди – брати.


Покоління Z. Представники цього покоління розглядаються як діти покоління Х, а іноді й покоління Y, і як діти Інтернету та мобільних технологій, бо з усіма сучасними технологіями вони на «ти» ще з раннього дитинства. Зети не мали типового дитинства «у дворах», а тому й не є командними гравцями, їх треба цьому вчити. Вони не відчувають дистанції, на рівних спілкуються зі старшими за віком. Досить волелюбні, тож їх не можна примушувати до будь-чого, однаково вони не будуть робити те, чого не забажають самі. Більшість інформації зети отримують з Інтернет-ресурсів, а така освіта часто має ситуативний і поверхневий характер. Попри це, зети люблять вчитися, знаходити рішення складних ситуацій та розв’язувати найскладніші задачі, вони швидко засвоюють нові знання, відрізняються своєю неймовірною багатозадачністю та креативністю.

Діти покоління Z можуть миттєво отримувати інформацію з будь-якої частини світу, тому вчитель для них скоріше мудрий провідник в океані знань. Зети швидко перемикають увагу, отже, щоб вивчити певний матеріал, їм варто часто змінювати види діяльності. Їх мозок, що звик до високої швидкості обробки інтернет-інформації, починає нудьгувати, коли інформації мало. Тож потрібно якісно структурувати навчальний процес, робити його динамічним. Матеріал повинен бути захопливим і наочним, його слід подавати в оптимістичному тоні: позитивізм мислення сприяє розумовій активності. Всі завдання потрібно формулювати чітко і детально.
Важливо мотивувати учнів. Все, що вони роблять, потребує реакції оточуючих, схвалення. Головне – це увага до їхньої особистості, вони просто «пожирачі» емоцій. Незважаючи на те, що зети індивідуалісти, їх треба залучати до командної роботи. Аби їхня праця давала найкращий результат, необхідно давати їм творчі завдання, максимально цікаві для них. При цьому вони повинні відчувати свою діяльність корисною для оточуючих.
Ці діти чудово розуміють, що під лежачий камінь вода не тече, тому готові працювати заради успіху. Але вони не будуть виконувати ту роботу, в якій не бачать раціональності. А чому? Навіщо мені це? І відповісти: «Бо так треба» – не вийде. До того ж для зетів статуси менше важать, ніж це було покоління назад. Для нормального співіснування в глобалізованому та інформатизованому соціумі випускнику сучасної школи потрібні не сума знань і вмінь, а старанність і здібності до їх отримання, ініціатива та самостійність. Проте не кожен педагог може створити умови для культивування таких якостей. З цих та багатьох інших причин учитель часто опиняється у стресових ситуаціях.


7.       Вправа «Правила та антиправила стресостійкості»
Учасники об’єднюються у дві групи. Перша група формулюює 5 золотих правил стресостійкості, друга створює 5 антиправил стресостійкості. Матерали закріплюються на дошку та озвучуються представниками груп.








Правила стресостійкості
Антиправила стресостійкості
Плануйте свій час.
Ніколи не відмовляйте людям, коли можете виконати їхнє прохання.
Дозвольте своїй нервовій системі відпочивати (здоровий сон, раціональне харчування, оптимальний режим праці та відпочинку).
Постійно використовуйте максимально свої енергетичні ресурси.
Підтримуйте в собі позитивний настрій. Мисліть позитивно
Не розповідайте нікому про свої емоції та переживання. Ви повинні впоратися з ними самостійно.
Навчіться говорити «ні».
Намагайтеся придушувати свої емоції, навчіться жити без сліз.
Давайте негативним емоціям волю без шкоди для себе та оточуючих                (сублімуйте їх, малюючи, займаючись спортом, танцями чи рукоділлям).
Змиріться з вашим оточенням. Продовжуйте спілкуватися з людьми, які пожирають вашу енергію.

Отже, оскільки повністю уникнути стресових ситуацій нереально, важливо вчасно розпізнати у себе ознаки стресу і допомогти нервовій системі: не «зациклюватися» на проблемі, переключатися на щось інше. І завжди пам’ятати, що стрес – це не те, що з нами відбувається, а те, як ми на це реагуємо.
8.Вправа «Я дякую учням…»
Діти Z – це наша опора у незвіданому майбутньому, що вже стукає у двері. Іноді ці діти вражають глибиною сприйняття життя технологічної епохи. І їм дуже подобається, коли у них просять допомоги у сферах, де вони більш компетентні. Катерина Цибульська, викладач історії України (онлайн) в компанії ZNOUA, виділила декілька моментів відчутної підтримки з боку сучасних учнів і висловила їм за це подяку. Спробуємо приєднатися до неї, закінчивши деякі з її висловів.
Учасники тренінгу об’єднуються у 2-і групи. Кожна група отримує завдання, зміст якого полягає у закінченні 2-х незавершених думок автора тексту.
Я дякую поколінню Z, яке навчило мене:
1. Використовувати смайлики в переписці і таким чином краще виражати свої емоції.
2. Частіше змінювати форми роботи на уроці, щоб навчання було чимось подібне на комп’ютерну гру.
3. Користуватися різноманітними комп’ютерними програмами, додатками, щоб говорити з своїми учнями «однією мовою».
4. Використовувати соціальні мережі для навчання, щоб бути з учнями на зв’язку постійно.

Після виконання завдання представник кожної з груп озвучує результати роботи.
9. Підведення підсумків заняття «Мої враження».
- Мені сподобалося…
- Я дізналася…
 Я зрозуміла………….
10.  .Рефлексія. Плакат «Пісочний годинник».
Тренери підводять підсумки заняття, роздають учасникам кольорові стікери і пропонує стисло записати свої враження від заняття. Після цього всі по колу озвучують свої записи та розміщують стікери навколо нижньої частини «пісочного годинника».
Тренери висловлюють вдячність учасникам заняття за плідну співпрацю і бажають наснаги та творчого натхнення, позитивних емоцій попри все.

Нова українська школа? Це місце, де приємно навчатись. Куди цікаво ходити дітям і яке даватиме знання, що можна застосувати у повсякденному житті.
Розпочався шлях до нової, кращої школи у вересні 2017 року з ухвалення закону “Про освіту”. На формуванні засад нової системи зміни не закінчились. Наступним був закон “Про загальну середню освіту”, який затвердив новий Державний стандарт початкової освіти. Цей Стандарт вже протестили у 100 школах по всій країні, і успішно використовують в початковій школі з 2018 року.
Просте питання: що ж змінить ота НУШ? І відповідь проста – не тільки якість, а й методи та орієнтири української освіти.
ЗМІНИТЬСЯ ЗМІСТ
Учні набуватимуть компетентностей - комбінації цінностей, навичок та знань, які допомагатимуть в подальшому житті. Так, в списку опинились не лише володіння мовами/знаннями, а й громадянські, соціальні та культурні компетентності, засновані на ідеї демократії, справедливості, рівності прав та можливостей для кожного.
В Новій українській школі учні навчатимуться за діяльнісним підходом – на практиці, а не мовчки сидячи за партами. Також зміниться освітнє середовище і ставлення до дитини.
ЗМІНИТЬСЯ СИСТЕМА
Оновлений вчитель нової української школи, обмежений лише Державним стандартом, імпровізує, експериментує та сам обирає, як навчати. Є документ з результатами навчання: певними навичками та знаннями, які до певного етапу мають опанувати учні. А є вчитель, який сам вирішує, як цих результатів досягти.
ЗМІНИТЬСЯ ВЗАЄМОДІЯ
НУШ – це партнерство, адже лише співпраця між усіма учасниками освітнього процесу зробить українську школу кращою. Тепер батьки зможуть контролювати фінанси школи та матимуть слово в освітньому та виховному процесі.
НУШ – це про повагу, увагу та прагнення знайти ефективний спосіб навчання.
Не випадково зміни в освіті стартують з початкової школи. Ті цінності, які закладаються в нас змалечку, стають провідною темою всього подальшого життя. Саме тому НУШ в початковій школі - цікаве, практикоорієнтовне, безпечне і дружнє середовище.
НУШ ПОЧИНАЄТЬСЯ З ГРИ
Гра вчить роботі в команді, необхідному вмінню людини 21 століття. Цій команді пропонуватимуть не лише розв’язувати математичні рівняння, а й спільно шукати "розв'язок" проблем. Навчання в НУШ (початкова школа) буде дослідженням: пошуком відповідей на запитання, осмислюванням вивченого під керівництвом ментора-вчителя. Що до особистих якостей, сучасна школа навчить розуміти власні емоції та дослухатися до інших. На ранковому колі, щоденній зустрічі, діти обговорюватимуть свої почуття, ділитимуться думками та просто слухатимуть один одного.
ЗМІНИТЬСЯ І ДОСТУП ДО ОСВІТИ
НУШ, нова українська школа, – це можливості для всіх і кожного. Це означає, що в класі будуть навчатися учні, серед яких є діти з особливими освітніми потребами. Нарешті світ відкриється і для них, адже навчання, відпочинок і дружба однаково важливі для всіх. І так круто працювати в команді!
З НУШ зміниться освітнє середовище: в класах з'являться парти-трансформери, сучасна техніка й ігровий простір. Поступово модернізується забезпечення, меблі, дошки, електронні посібники – все буде працювати на комфорт кожної дитини і реальне забезпечення інклюзивного навчання.
НУШ (нова українська школа) вперше з часів незалежності повертається обличчям до дітей з особливими потребами та їхніх батьків, заради того, щоб вони, як це і має бути, відчували себе повноправною частиною суспільства, не обмеженою зонами інтернатів та квадратними метрами власних квартир.
НУШ, нова українська школа, яка знаходить все більше прихильників, ставить перед освітою багато завдань. Адже універсальний дизайн у сфері освіти, переобладнання будівель та приміщень, підбір просторових рішень для того, щоб перебування у освітньому закладі було комфортним потребує часу, зусиль та допомоги фахівців. Але результат виправдає себе, бо усі діти отримають можливість для успішної соціалізації, розвитку своїх здібностей, пошуку власних переваг і цілей для вибору подальшої дороги в житті.
Нова українська школа, простір освітніх можливостей, інклюзивна освіта, компетентнісний підхід - разом із НУШ в наше життя ввійшло багато нових термінів. Вони можуть поки звучати незвично. Але їх об’єднує одне: любов до дитини,турбота про її розвиток і бажання продарувати їй радість відкриття нового світу та безліч шансів реалізувати себе, щоб бути щасливим.
І добре, що у цієї концепції покращення системи освіти є помічники, ресурси, які допоможуть здійснити бажані зміни і навчальному процесі і навчальних приміщеннях. Наприклад, сайт "Фактор розвитку", де можна знайти все необхідне для НУШ.





39.02-08
Красноградський коледж
Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради
Циклова комісія викладачів психолого-педагогічних та природничих дисциплін


ЗАТВЕРДЖУЮ
ДИРЕКТОР
___________    С.І. РЯБОКІНЬ
«05» вересня 2018 року
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА (НУШ)
                            
спеціальність 013  Початкова освіта
відділення початкової та дошкільної та освіти
2018/2019


Робоча програма Нова  українська школа  для студентів спеціальності        013 Початкова освіта
«22» серпня  2018 року, 11 с.  


Розробник: Гажа Людмила Володимирівна, викладач дисципліни «Методика  навчання природознавства»


Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії  психолого-педагогічних та природничих дисциплін
Протокол  від «22» серпня  2018 року   8
Голова циклової комісії  ____________ О.М. Абасалієва

«22» серпня  2018 року


Схвалено Навчально-методичною радою Красноградського коледжу
Комунального  закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради
Протокол від  «05»  вересня 2018 року № 6
Голова Навчально-методичної ради                             Л.Д. Котелевська

«05»  вересня 2018 року
















1. Опис навчальної дисципліни




Найменування
показників
Галузь знань,
освітньо-
кваліфікаційний
рівень
Характеристика
навчальної дисципліни
денна форма навчання
Кількість кредитів – 1,2
Галузь знань
01 Освіта/Педагогіка
Нормативна
(за вибором)
Модулів - 2
Спеціальність :
013 Початкова освіта

Рік підготовки:
Змістових модулів - 2
3-й
Загальна кількість годин - 36
Семестр
                        6-й
Лекції

Тижневих годин для
денної форми навчання: 2 год.
аудиторних – 34 год.
самостійної роботи
студента – 2 год.
Освітньо-кваліфікаційний рівень: молодший спеціаліст
20
Практичні
14
Семінарські
-
Самостійна робота
2
Вид контролю:

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить: для денної форми навчання - /
2. Мета та завдання навчальної дисципліни


Мета навчальної дисципліни є:                                                                    різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності.        
Завданням вивчення навчальної дисципліни є:
· створення умов для повноцінної реалізації та самореалізації потенційних
професійних можливостей студента;
· оволодіння дидактико-методичними знаннями з навчальної дисципліни;
· усвідомлення практичної значущості теоретичних знань для творчої
педагогічної діяльності вчителя;
· реалізація виховного спрямування предмета з метою формування професійних рис і якостей особистості;
· формування готовності до творчої активності у професійній діяльності;
· розвиток умінь користуватися системою цінностей суспільства;
· оволодіння системою норм, традицій, культурних стандартів поведінки.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
Знати:
-         Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.
-          Педагогіку, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
-         Орієнтацію  на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
-         Наскрізний процес виховання, який формує цінності.
-          Нову структуру школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.
Уміти:
-         Знати і розуміти вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти.
-         Опрацювати і використовувати на практиці методики, які дозволяють реалізувати інтегрований, діяльнісний та компетентнісний підходи.
-         Уміти складати власну навчальну програму, якісно заповнювати резервні години типових навчальних програм.
-         Створювати комфортне освітнє середовище для учнів класу  та ефективно його застосовувати.






3. Програма навчальної дисципліни
Змістовий модуль І
Сучасний вчитель як провідник змін. Зміст початкової освіти у вимірі сьогодення.
Тема. 1 Концепція Нової української школи. Нові ролі і завдання вчителя в контексті сучасних змін.
Тема. 2 Основні підходи в освітньому процесі (компетентнісний, особистісно-зорієнтований, інтегрований, діяльнісний).
Тема.3 Особливості розвитку дітей 6-7 річного віку. Початок навчання в школі: вплив на емоційний стан і поведінку.
Тема.4  Державний стандарт початкової освіти. 
Тема. 5 Зміст освіти: освітні галузі.
Тема.6 Модельні навчальні програми. Базовий навчальний план. Календарне планування.
Змістовий модуль ІІ
Інтеграція: Інтегрований підхід до навчання.
Тема. 7 Форми інтеграції.  Тематичний і діяльнісний підходи.
Тема.8 Тематичне планування: стратегія «ЗХД». Критичне мислення.
Тема. 9  Кооперативне навчання у формуванні соціальних навичок.
Навчання грамоти: читання, письмо, креативне письмо.
Математика: маніпуляції з предметами, задачі.
Інтегрований курс «Я досліджую світ»: дослідження, соціальні навички.
Тема.10  Ранкові зустрічі: привітання, ігри, повідомлення класу, «Крісло автора». Створення спільних правил.
Тема.11  Педагогіка гри.
Тема. 12 Освітній потенціал гри з LEGO.
Тема. 13  Методика компетентнісного навчання «Шість цеглинок». Проектна діяльність.
Тема. 14  Педагогіка партнерства: сутність, основні принципи.
Тема. 15  Співпраця з родинами. Переваги залучення батьків до освітнього процесу.
Тема. 16 Форми залучення батьків. Батьки як помічники вчителя.
Тема. 17  Основи інклюзивної освіти. Основні поняття: інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами.   Механізми надання додаткової підтримки: асистент вчителя, індивідуальна програма розвитку. Особливості роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку.

4. Структура навчальної дисципліни




Назви змістових модулів і тем






Кількість годин у тому числі
усього
лекції
Прак.
Семін.
С.р
Змістовий модуль І
Сучасний вчитель як провідник змін. Зміст початкової освіти у вимірі сьогодення.

Тема. 1 Концепція Нової української школи. Нові ролі і завдання вчителя в контексті сучасних змін.

2



Тема. 2 Основні підходи в освітньому процесі (компетентнісний, особистісно-зорієнтований, інтегрований, діяльнісний).

2



Тема.3 Особливості розвитку дітей 6-7 річного віку. Початок навчання в школі: вплив на емоційний стан і поведінку.

2



Тема.4  Державний стандарт початкової освіти. 

2



Тема. 5 Зміст освіти: освітні галузі.

2



Тема.6 Модельні навчальні програми. Базовий навчальний план. Календарне планування.


2


Змістовий модуль ІІ
Інтеграція: Інтегрований підхід до навчання.
Тема. 7 Форми інтеграції.  Тематичний і діяльнісний підходи.

2



Тема.8 Тематичне планування: стратегія «ЗХД». Критичне мислення.


2


Тема. 9  Кооперативне навчання у формуванні соціальних навичок.
Навчання грамоти: читання, письмо, креативне письмо.
Математика: маніпуляції з предметами, задачі.
Інтегрований курс «Я досліджую світ»: дослідження, соціальні навички.



2

2
Тема.10  Ранкові зустрічі: привітання, ігри, повідомлення класу, «Крісло автора». Створення спільних правил.


2


Тема.11  Педагогіка гри.


2


Тема. 12 Освітній потенціал гри з LEGO.


2


Тема. 13  Методика компетентнісного навчання «Шість цеглинок». Проектна діяльність.


2


Тема. 14  Педагогіка партнерства: сутність, основні принципи.

2



Тема. 15  Співпраця з родинами. Переваги залучення батьків до освітнього процесу.

2



Тема. 16 Форми залучення батьків. Батьки як помічники вчителя.

2



Тема. 17  Основи інклюзивної освіти. Основні поняття: інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами.   Механізми надання додаткової підтримки: асистент вчителя, індивідуальна програма розвитку. Особливості роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку.

2



Разом
36
20
14

2

5. Теми семінарських занять
№ з/п
Назва теми
Кількість годин

-----


6. Теми практичних занять

з/п
Назва теми
Кількість
годин
1
Теми згідно робочої програми



7. Теми лабораторних занять

з/п
Назва теми
Кількість
годин
1
-----------


8. Самостійна робота

з/п
Назва теми
Кількість
годин
1
Кооперативне навчання у формуванні соціальних навичок.
Навчання грамоти: читання, письмо, креативне письмо.
Математика: маніпуляції з предметами, задачі.
Інтегрований курс «Я досліджую світ»: дослідження, соціальні навички.

2

                                                                                                   Всього
2

9. Методи навчання
Інтерактивні методи  бесіда, розповідь, опис, аналіз, синтез, практична робота, вправа, спостереження.
Форми і методи навчання:
а) Форми навчання: лекції  (інформативні, аналітичні, проблемні), самостійна, домашня робота.
б) Методи навчання: пояснення, бесіда, розповідь, демонстрація, ілюстрація, практичні виконання вправ, метод проектів, мозкові атаки, методи самонавчання.
  
10. Методи контролю

Поточне опитування, тестування, модульний контроль.

11. Методичне забезпечення

1.      Лекцій – 20
2.      Практичних робіт – 14
3.      Самостійна робота – 2


12.Рекомендована література                                       
1.     Закон України «Про освіту»
2.     Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти»
3.     Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період 2029 року»
4.     Лист МОН від 10.01.2017 № 1/9-2 «Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами»
5.     Лист МОН від 12.07.2017 № 1/9-385 «Про навчальні плани та організацію навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 207/2018 навчальному році»
6.     Лист МОН від 23.08.2017 № 1/9-450 «Щодо методичних рекомендацій для експериментальних та загальноосвітніх навчальних закладах»
7.     Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
8.     Кабан Л.В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів у новій українській школі»  [Електронний ресурс] / Сайт Народна освіта. Електронне наукове фахове видання – Режим доступу : https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4471
9.     Морзе Н.В., Барна О.В., Вембер В.П. Формувальне оцінювання: від теорії до практики // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. - 2013. - № 6. - С. 45-57»  [Електронний ресурс] /– Режим доступу :http://elibrary.kubg.edu.ua/6327/1/Morze_N_Barna_O_Vember_V_IITNZ_6_2013_IS.pdf
10.                     Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: Навчально-методичний посібник/ Т. Сак – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. – (Серія «Інклюзивна освіта»
Робочий план вивчення дисципліни
Нова українська школа(НУШ)
спеціальність 013 Початкова освіта (ІІІ курс)

№ з/п
Назва розділів і тем
Кільк.
годин
Вид
занять
Календ.
строки
Змістовий модуль І
Сучасний вчитель як провідник змін. Зміст початкової освіти у вимірі сьогодення.
1
Тема. 1 Концепція Нової української школи. Нові ролі і завдання вчителя в контексті сучасних змін.
2
Лекційне
18/01
2
Тема. 2 Основні підходи в освітньому процесі (компетентнісний, особистісно-зорієнтований, інтегрований, діяльнісний).
2
Лекційне
25/01
3
Тема.3 Особливості розвитку дітей 6-7 річного віку. Початок навчання в школі: вплив на емоційний стан і поведінку.
2
Лекційне
01/02
4
Тема.4  Державний стандарт початкової освіти. 
2
Лекційне
08/02
5
Тема. 5 Зміст освіти: освітні галузі.
Модульний контроль
2
Лекційне
15/02
6
Тема.6 Модельні навчальні програми. Базовий навчальний план. Календарне планування.
2
Практичне
22/02
Змістовий модуль ІІ
Інтеграція: Інтегрований підхід до навчання.
7
Тема. 7 Форми інтеграції.  Тематичний і діяльнісний підходи.
2
Лекційне
01/03
8
Тема.8 Тематичне планування: стратегія «ЗХД». Критичне мислення.
2
Практичне

9
Тема. 9  Кооперативне навчання у формуванні соціальних навичок.
Навчання грамоти: читання, письмо, креативне письмо.
Математика: маніпуляції з предметами, задачі.
Інтегрований курс «Я досліджую світ»: дослідження, соціальні навички.

2
Практичне

10
Тема.10  Ранкові зустрічі: привітання, ігри, повідомлення класу, «Крісло автора». Створення спільних правил.
2
Практичне

11
Тема.11  Педагогіка гри.
2
Практичне

12
Тема. 12 Освітній потенціал гри з LEGO.
2
Практичне

13
Тема. 13  Методика компетентнісного навчання «Шість цеглинок». Проектна діяльність.
2
Практичне

14
Тема. 14  Педагогіка партнерства: сутність, основні принципи.
2
Лекційне

15
Тема. 15  Співпраця з родинами. Переваги залучення батьків до освітнього процесу.
2
Лекційне

16
Тема. 16 Форми залучення батьків. Батьки як помічники вчителя.
Модульний контроль
2
Лекційне

17
Тема. 17  Основи інклюзивної освіти. Основні поняття: інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами.   Механізми надання додаткової підтримки: асистент вчителя, індивідуальна програма розвитку. Особливості роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку.
2
Лекційне


 Ранкові зустрічі

Ранкова зустріч - це запланована, структурована зустріч на початку дня учнів з учителем, яка займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності класу.
            Мета проведення: створити позитивну атмосферу на весь період перебування дітей у школі.   
            Завдання ранкових зустрічей: опанування  різноманітними соціальними та навчальними навичками, об'єднання дитячого колективу.
Основні компоненти ранкової зустрічі
Вітання
Групове заняття
Обмін інформацією
Щоденні новини
Вітання
Учні разом з учителем розміщуються колом. Усі діти вітаються і це забезпечує розуміння,
що вони є важливими членами групи. Всі  звертаються один до одного на ім’я,
 що допомагає створити атмосферу дружби
та приналежності до групи.
Вітання розпочинає учитель, звертаючись до когось персонально, наприклад: “Доброго ранку, Оленко. Я рада, що ти тут”.
      Процес привітання кожного учасника окремо, зазвичай, відбувається по колу, зліва направо. Кожна дитина після того, як її привітали, вітає іншу.
        Вітання можна легко змінювати шляхом:
– зміни або додавання нових слів, наприклад: “Привіт, Олю, я рада, що ти прийшла ”;
– використання іншої мови, можливо тієї, яку дитина використовує вдома (наприклад, польської, російської, англійської тощо);
– додавання жестів – таких як рукостискання, махання рукою, або інструкцій, наприклад: “Вставайте, коли почуєте своє ім’я”;
– зміни послідовності привітання інших, наприклад, оминати кожну другу дитину,     яка сидить у колі
Обмін інформацією
            Це другий найважливіший компонент ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією учні висловлюють свої ідеї, стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них речами, ставлять запитання і коментують відповіді однокласників.
            Уважне слухання, що практикується під час зустрічі, веде до розуміння кожної дитини та її проблем, сприяє розвитку соціальної свідомості.
            Той, хто ділиться думками, має говорити голосно й чітко; стежити, щоб новини були стислі; добирати новини, що відповідають особливостям групи; позитивно сприймати запитання та коментарі не тільки від кращих друзів, а й від інших однокласників.
            Обмін інформацією виховує в учнів навички вільно висловлюватися перед іншими дітьми та батьками.
Групові заняття
            Мета таких занять полягає в об'єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг - співає, грає в ігри, бере участь у різних приємних заняттях, які не передбачають суперництва.
            Основна мета ігор та групових занять полягає в тому, щоб отримувати задоволення, водночас створюючи відчуття спільноти. Групові заняття під час ранкової зустрічі дуже добре проводити після обміну інформацією, коли діти готові до участі в активніших видах діяльності. 
            Групові заняття менш структуровані, аніж такі компоненти ранкової зустрічі як вітання та обмін інформацією, і спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.
Щоденні новини
            Це коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці.
Оголошення налаштовує дітей на те, що вони мають учити цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів.
            Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, сприяють розвитку математичних та мовленнєвих здібностей. Їх основна мета полягає в наданні інформації. Цікавою і корисною тут може бути робота з календарями: природничим, історичним, народознавчим,  навчальним.
Під час ранкової зустрічі учні вчаться:
ü  висловлювати свої думки таким чином, щоб їх зрозуміли інші;
ü  уважно слухати, коли говорять інші;
ü  розв'язувати власні проблеми за допомогою слів;
ü  пропонувати свої ідеї групі; 
ü  активізувати та збагачувати свій словниковий запас;
ü  аналізувати та оцінювати матеріал;
ü  використовувати вивчену інформацію.
Значення ранкових зустрічей
ü  Навчають дітей дбати про себе та інших.
ü  Створюють дружній настрій на цілий день.
ü  Установлюють звичайний перебіг подій .
ü  Забезпечують індивідуальні та групові можливості для участі.
ü  Засвідчують важливість особистого вкладу кожної дитини.
ü  Розвивають такі важливі для успіху в навчанні навички, як уміння слухати, говорити, синтезувати інформацію, вирішувати завдання, дотримуватись інструкцій, приймати рішення, читати, писати й рахувати.

















Тема дня: Символи  України
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; удосконалювати навички співпрацювати; розвивати пізнавальні інтереси, творче мислення; виховувати любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до символів держави.
Привітання

Добрий ранок, діти милі,
Добрий ранок, діти щирі,
Добрий ранок, всій родині,
Добрий ранок, нашій батьківщині
Групове заняття
Станьмо друзі в коло всі, і великі і малі. І хлопята, і давчатка – всі,всі, всі. Ми діти однієї неньки, неньки – України. Давайте разом складемо карту нашої батьківщини. (звучить пісня «Я горда тим, що українка», діти складають пазл-карту нашої держави).
- Якого кольору у нас карта? (Жовто- блакитний)
Обмін інформацією
Кожна країна, в якій живуть люди, має свої візитні картки. Вони неповторні, по них впізнають країну. Це – символи. Про них послухайте легенду.
Легенда
Давно-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір. Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор. А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн. З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.
То хто ж ця матір?
Гра « Мандрівник»
- Діти, пригадайте, в яких містах вам доводилось бувати?
- Що вас найбільше вразило?
( Діти стоять в колі, по черзі розповідають і беруть сусіда справа за руку) 
Щоденні новини
А зараз спробуємо відгадати загадки
У вінку зеленолистім,                                 В мене є великий хист:
У червоному намисті,                                 Я співаю, як артист.
Видивляється у воду                                   Спів той радісний усюди
На свою хорошу вроду.                              Дуже люблять слухать люди.
(Калина)                                            (Соловей)
Сплелися у коло                             Говорить доріжка —
Усі квіточки з поля.                                     Два вишитих кінця:
Барвисті, душисті,                           «Умий своє личко,
В стрічках шовковистих.                Щоб грязюка зійшла,
І кличе в танок                                            Щоб мене не забруднити,
Український…                                             Треба вчасно лице мити».
(Вінок)                                                          (Рушник)
                                     -Діти, як ви вважаєте, як пов’язані ці слова?????
                   Сьогодні ми більше дізнаємося про символи нашої держави.

 Педагогіка партнерства


Ранкові зустрічі
Ранкова зустріч - це запланована, структурована зустріч на початку дня учнів з учителем, яка займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності класу.
            Мета проведення: створити позитивну атмосферу на весь період перебування дітей у школі.   
            Завдання ранкових зустрічей: опанування  різноманітними соціальними та навчальними навичками, об'єднання дитячого колективу.
Основні компоненти ранкової зустрічі
Вітання
Групове заняття
Обмін інформацією
Щоденні новини
Вітання
Учні разом з учителем розміщуються колом. Усі діти вітаються і це забезпечує розуміння,
що вони є важливими членами групи. Всі  звертаються один до одного на ім’я,
 що допомагає створити атмосферу дружби
та приналежності до групи.
Вітання розпочинає учитель, звертаючись до когось персонально, наприклад: “Доброго ранку, Оленко. Я рада, що ти тут”.
      Процес привітання кожного учасника окремо, зазвичай, відбувається по колу, зліва направо. Кожна дитина після того, як її привітали, вітає іншу.
        Вітання можна легко змінювати шляхом:
– зміни або додавання нових слів, наприклад: “Привіт, Олю, я рада, що ти прийшла ”;
– використання іншої мови, можливо тієї, яку дитина використовує вдома (наприклад, польської, російської, англійської тощо);
– додавання жестів – таких як рукостискання, махання рукою, або інструкцій, наприклад: “Вставайте, коли почуєте своє ім’я”;
– зміни послідовності привітання інших, наприклад, оминати кожну другу дитину,     яка сидить у колі
Обмін інформацією
            Це другий найважливіший компонент ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією учні висловлюють свої ідеї, стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них речами, ставлять запитання і коментують відповіді однокласників.
            Уважне слухання, що практикується під час зустрічі, веде до розуміння кожної дитини та її проблем, сприяє розвитку соціальної свідомості.
            Той, хто ділиться думками, має говорити голосно й чітко; стежити, щоб новини були стислі; добирати новини, що відповідають особливостям групи; позитивно сприймати запитання та коментарі не тільки від кращих друзів, а й від інших однокласників.
            Обмін інформацією виховує в учнів навички вільно висловлюватися перед іншими дітьми та батьками.
Групові заняття
            Мета таких занять полягає в об'єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг - співає, грає в ігри, бере участь у різних приємних заняттях, які не передбачають суперництва.
            Основна мета ігор та групових занять полягає в тому, щоб отримувати задоволення, водночас створюючи відчуття спільноти. Групові заняття під час ранкової зустрічі дуже добре проводити після обміну інформацією, коли діти готові до участі в активніших видах діяльності. 
            Групові заняття менш структуровані, аніж такі компоненти ранкової зустрічі як вітання та обмін інформацією, і спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.
Щоденні новини
            Це коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці.
Оголошення налаштовує дітей на те, що вони мають учити цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів.
            Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, сприяють розвитку математичних та мовленнєвих здібностей. Їх основна мета полягає в наданні інформації. Цікавою і корисною тут може бути робота з календарями: природничим, історичним, народознавчим,  навчальним.
Під час ранкової зустрічі учні вчаться:
ü  висловлювати свої думки таким чином, щоб їх зрозуміли інші;
ü  уважно слухати, коли говорять інші;
ü  розв'язувати власні проблеми за допомогою слів;
ü  пропонувати свої ідеї групі; 
ü  активізувати та збагачувати свій словниковий запас;
ü  аналізувати та оцінювати матеріал;
ü  використовувати вивчену інформацію.
Значення ранкових зустрічей
ü  Навчають дітей дбати про себе та інших.
ü  Створюють дружній настрій на цілий день.
ü  Установлюють звичайний перебіг подій .
ü  Забезпечують індивідуальні та групові можливості для участі.
ü  Засвідчують важливість особистого вкладу кожної дитини.
ü  Розвивають такі важливі для успіху в навчанні навички, як уміння слухати, говорити, синтезувати інформацію, вирішувати завдання, дотримуватись інструкцій, приймати рішення, читати, писати й рахувати.

















Тема дня: Символи  України
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; удосконалювати навички співпрацювати; розвивати пізнавальні інтереси, творче мислення; виховувати любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до символів держави.
Привітання

Добрий ранок, діти милі,
Добрий ранок, діти щирі,
Добрий ранок, всій родині,
Добрий ранок, нашій батьківщині
Групове заняття
Станьмо друзі в коло всі, і великі і малі. І хлопята, і давчатка – всі,всі, всі. Ми діти однієї неньки, неньки – України. Давайте разом складемо карту нашої батьківщини. (звучить пісня «Я горда тим, що українка», діти складають пазл-карту нашої держави).
- Якого кольору у нас карта? (Жовто- блакитний)
Обмін інформацією
Кожна країна, в якій живуть люди, має свої візитні картки. Вони неповторні, по них впізнають країну. Це – символи. Про них послухайте легенду.
Легенда
Давно-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір. Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор. А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн. З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.
То хто ж ця матір?
Гра « Мандрівник»
- Діти, пригадайте, в яких містах вам доводилось бувати?
- Що вас найбільше вразило?
( Діти стоять в колі, по черзі розповідають і беруть сусіда справа за руку) 
Щоденні новини
А зараз спробуємо відгадати загадки
У вінку зеленолистім,                                 В мене є великий хист:
У червоному намисті,                                 Я співаю, як артист.
Видивляється у воду                                   Спів той радісний усюди
На свою хорошу вроду.                              Дуже люблять слухать люди.
(Калина)                                            (Соловей)
Сплелися у коло                             Говорить доріжка —
Усі квіточки з поля.                                     Два вишитих кінця:
Барвисті, душисті,                           «Умий своє личко,
В стрічках шовковистих.                Щоб грязюка зійшла,
І кличе в танок                                            Щоб мене не забруднити,
Український…                                             Треба вчасно лице мити».
(Вінок)                                                          (Рушник)
                                     -Діти, як ви вважаєте, як пов’язані ці слова?????
                   Сьогодні ми більше дізнаємося про символи нашої держави.


Організація освітнього процесу в Новій українській школі
Нова українська школа це  основна  реформа сучасного освітнього процесу. У Концепції «НУШ» учень - це перш за все особистість, яка за будь-яких особливостях, будь-якому статусі, релігії і походженню має право на повноцінну освіту.                                                                                              Основна мета реформи загальної середньої освіти – перейти від школи тільки знань, здебільшого теоретичних, до школи компетентностей 21 століття. На відміну від знаннєвої школи, компетентнісна має дати дитині не лише знання, а й сучасні вміння та навички. А також — цінності, які допоможуть формувати ставлення у різних ситуаціях.                       Школа буде поділена на три основні етапи – початкова школа (4 роки), базова школа (5 років) та трирічна старша профільна школа. Кожен етап матиме по два цикли, яким притаманні особливості методик навчання та освітнього середовища відповідно до вікових особливостей дітей.                   Одним із ключових елементів нової школи є педагогіка партнерства. Вона заснована на стосунках взаємоповаги між учителем, учнем та його батьками.                                                                                                            Нова українська школа передбачає, що впродовж отримання повної загальної середньої освіти, учень має оволодіти ключовими компетентностями. Серед них є такі, що вже певною мірою формує сучасна школа, до прикладу володіння державною та іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях.
Інтегрований курс «Я досліджую світ». Навчання на основі запитів
Інтегрований курс «Я досліджую світ» об’єднує навчальний зміст кількох освітніх галузей. Залежно від варіанту типової освітньої програми таких галузей може бути три: природнича, громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна. Або сім: мовно-літературна, математична, природнича, технологічна, соціальна та здоров’язбережувальна, громадянська та історична, інформатична. Метою інтегрованого курсу «Я досліджую світ» є формування в учнів цілісної картини світу в процесі опанування соціального досвіду. Він охоплює систему знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності, способи дослідницької діяльності. Інтегрований курс має сприяти розвитку наукової і технологічної грамотності учнів на основі набуття конкретного досвіду вирішення проблем.
Навчання на основі запитів
Навчання на основі запитів – процес конструювання учнями знань шляхом формулювання власних запитань та пошуку відповідей на них. Це схоже на роботу вченого, який ставить запитання, шукає відповіді на них, обговорює результати з іншими вченими, удосконалює власне знання, шукає шляхи його використання в нових умовах, обдумує процес пізнання та шляхи удосконалення власного мислення.
Ранкове коло
Ранкове коло – це щоденна практика, під час якої вчитель із учнями об'єднуються в коло та виконують декілька пізнавальних різнопланових діяльностей. Вони допомагають налаштуватися на навчання й формують відповідальну турботливу класну спільнот                                                 Ранкове коло – це динамічне поєднання кількох діяльностей. Їх перелік і послідовність змінюється залежно від різних факторів: наприклад, динаміка класу, план і цілі дня. Перші ранкові зустрічі будуть короткотривалими (близько 3-5 хвилин) з однією чи двома діяльностями. Поступово час збільшуватиметься (до 10-15 хвилин) і кількість діяльностей зростатиме до 3-4-х.
У ранковому колі ми:
·         Вітаємося.
·         Знайомимося і презентуємо себе.
·         Граємо разом.
·         Обговорюємо тему, мету й цілі дня.
Ранкове коло – це перший крок до формування поваги, довірливих, турботливих і доброзичливих стосунків у класі. Сучасні дослідження кажуть, що коли такі стосунки сформовані, учні хочуть поводитись на користь шкільної спільноти. Поведінкові проблеми виникають лише зрідка. Діти з різних родин, які мають різні емоційні, фізичні та академічні потреби, об’єднуються в успішну класну спільноту. Разом ми почуваємось комфортно, щиро посміхаємось і з радістю пізнаємо світ.

 Ігри на основі 6 цеглинок



Художники
Основні завдання
1.  Діти розкладають цеглинки на  аркуші паперу.
2.  Використовуючи олівці,  фломастери, фарби діти  домальовують до цеглинок різні  деталі, перетворюючи їх на  частину малюнка.
Запитання до дітей
•  На що перетворилась ваша  зелена/жовта/червона  цеглинка?
•  За допомогою чого ви  перетворили вашу цеглинку?
Що ви додали до цеглинки, щоб  перетворити її?
•  Чи є у нас схожі малюнки?
•  На що ще ви хотіли б  перетворити вашу цеглинку?
Неіснуюча тварина
Основні завдання
1.  Діти об’єднуються в пари.  2. Діти отримують завдання,
не розмовляючи створити  (збудувати) неіснуючу істоту,  використовуючи 2 набори  цеглинок та підготувати  невелику розповідь про неї.
Створи-домалюй!
Основні завдання 1. Діти створюють будь-яку фігуру  за заданою темою (тварини,  рослини, будівлі тощо). 2. Далі діти прикладають створену  модель на аркуш формату А4 і  обводять її.
3. Педагог  пропонує домалювати  олівцями чи фломастерами  деталі/частини тіла.
4. Діти презентують свою роботу. Запитання до дітей •  Чому ви вирішили створити  саме цю тварину (рослину,  будівлю)?
•  Що було найцікавішим під час  виконання цієї вправи
Збудуй не скріплюючи
Основні завдання Діти отримують завдання  збудувати будівлю/тварину/ транспорт тощо, не скріплюючи  цеглинок.
Запитання до дітей
•  Як ви змогли об`єднати  цеглинки в одну модель  не скріплюючи?
•  Яку ще модель можна  створити таким способом?
Цеглинки з характером
Основні завдання
1. Діти пригадують самі або  за допомогою дорослого  (згадуючи казкових або  літературних  героїв, відомих  людей) риси характеру людини.
2. Діти співвідносять колір  цеглинок з рисами характеру. 3. Діти створюють з цеглинок  модель рис характеру  улюбленого героя.
Запитання до дітей
•  Поясніть, чому саме такий  колір цеглинки означає таку  рису характеру героя?
•  Які риси характеру вашого  героя ви хотіли б мати?
•  Що для цього треба зробити?
Кольорові мешканці
.
Основні завдання
1. Діти розкладають у лінію шість  різнокольорових аркушів паперу.  Кожен аркуш паперу є уявним
будинком. 2. Педагог пропонує дітям «розселити  кольорових мешканців» —  розкласти цеглинки відповідно  до умови: в крайньому будинку  справа мешкає жовта цеглинка, в  другому будинку зліва живе червона  цеглинка, її сусідка справа синя  цеглинка, а зліва блакитна, сусідка  жовтої цеглинки — це не зелена  цеглинка.
3. Дитина називає зліва направо  спочатку колір будинку, а потім  колір мешканця, тоді називає в  зворотному порядку (справа наліво)  спочатку колір мешканця, а потім —  колір будинку.
4. Спочатку дітям пропонується вправа  з двома цеглинками.
Запитання до дітей
•  Закрийте очі і згадайте кольори  будинків зліва направо?
•  Закрийте очі і згадайте кольори  будинків справа наліво?
•  Закрийте очі і згадайте кольори  мешканців зліва направо?
•  Закрийте очі і згадайте кольори  мешканців справа наліво?
Кольорові завдання
Основні завдання
1.  Діти обирають двох ведучих,  один з яких повертається спиною  до інших гравців, а другий –
обличчям.
2.  Кожен гравець бере собі одну  цеглинку будь-якого кольору.  3.  Ведучий, який стоїть обличчям до  гравців, бере усі шість цеглинок  та, показуючи по одній гравцям,  запитує у другого ведучого:  «Що зробити цьому кольору?»  (присісти/пострибати/заспівати/ розповісти вірш). 4.  Коли усі кольори отримали  завдання, обидва ведучі  повертаються до гравців та по  черзі піднімають один з шести  кольорів, а учасники, які мають  такий колір, виконують завдання.
Запитання до дітей
•  Яке завдання отримала зелена/ жовта/червона цеглинка?
•  Який колір виконував присідання/ підскоки/співав пісню?
•  Яке завдання виконувала  найбільша кількість гравців?
•  Які ще завдання ви можете  запропонувати?

Немає коментарів:

Дописати коментар